Codul Rutier – Modificări adoptate în 2022

O ordonanță care aduce modificări și completări în Codul Rutier a fost oficializată la sfârșitul lunii ianuarie. Scopul principal este creșterea siguranței pe drumurile publice și diminuarea numărului de accidente rutiere. Principalele modificări au ca obiectiv stabilirea de noi sancțiuni sau înăsprirea celor existente pentru mai multe abateri de la legislația rutieră. De asemenea, tot prin această ordonanță este definit și au fost stabilite sancțiuni pentru condusul agresiv la volan.

O parte dintre aceste modificări ale Codului Rutier se aplică de la data oficializării ordonanței (28 ianuarie 2022). Însă majoritatea au intrat în vigoare începând cu data de 27 februarie 2022.

Modificări ale Codului Rutier în 2022 - Șofer Autostradă

Așadar, mai departe, vom prezenta cele mai importante dispoziții introduse în proiectul de lege.

1. Definirea și sancționarea comportamentului agresiv în conducerea vehiculelor

În categoria acestui tip de comportament sunt prevăzute următoarele manevre (Art 54^1 ” | Ordonanţă 1/2022):

a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulaţie pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depăşirii unui şir de vehicule care circulă în acelaşi sens;

d) circulaţia cu vehiculul la o distanţă foarte redusă faţă de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât şi în lateral; ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul acestuia;

e) folosirea repetată a semnalelor sonore şi/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în faţa sa să elibereze banda de circulaţie;

f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu partea carosabilă numai una dintre roţi;

g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalţi participanţi la trafic care circulă în spatele acestuia;

h) realizarea intenţionată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;

i) conducerea intenţionată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.

Pentru acest comportament au fost prevăzute sancțiuni progresive. În funcție de gravitatea situației, se va începe cu amendă contravențională (clasa a-II-a de sancțiuni, între 580 de lei și 725 de lei); și suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile.

2. Mersul pe contrasens și întoarcerea pe autostradă – pedepse suplimentare

Efectuarea pe autostradă a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi; mersul pe contrasens; traversarea de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile și circulația prin aceste zone; vor fi pedepsite, pe lângă amendă contravențională (clasa a-IV-a, între 1.305 și 2.900 de lei); și cu suspendare a dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile.

3. Înăsprirea sancțiunilor pentru mersul pe banda de urgență a autostrăzii

Circulația nejustificată cu un autovehicul, pe banda de urgență a autostrăzii, a fost transferată într-o clasă superioară de contravenții. Astfel, amenda pentru această abatere a crescut de la 580 lei – 725 lei la 1.305 lei – 2.900 lei. De asemenea, până acum, în majoritatea cazurilor, pe lângă amendă, se aplicau doar puncte de penalizare (3 puncte de penalizare). De acum însă, abaterea va fi sancționată cu suspendarea permisului de conducere timp de 90 de zile.

4. Permisul suspendat pentru o perioadă mai lungă la încălcarea regulilor de trecere la nivel cu calea ferată

Pentru nerespectarea regulilor în ceea ce privește traversarea șinelor de cale ferată se va aplica o sancțiune contravențională complementară de suspendare a dreptului de a conduce de 120 de zile (perioada a fost majorată de la 90 de zile).

5. Trecerea într-o clasă superioară de contravenții a faptei de nerespectare a regulilor privind depășirea

Amenda pentru abaterile de la regulile privind depășirea a crescut de la 580 lei – 725 lei la 870 lei – 1.160 lei. Iar, sancțiunea contravențională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce a fost majorată de la 30 de zile la 60 de zile.

În cazul în care s-a produs un accident rutier din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, amenda crește; de la de la 870 lei -1.160 lei la 1.305 lei – 2.900 lei. Sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce se mărește de la 60 de zile la 90 de zile.

6. Un nou prag de viteză pentru care se va aplica o perioadă majorată de suspendare a dreptului de a conduce

Pentru depășirea cu peste 70 km/h a limitei legale de viteză se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, și anume 120 de zile.

7. Interdicție de a conduce pe drumurile din România pentru persoanele cu permis străin care încalcă regulile de ciruclație

Ordonanța prevede interdicția de a conduce un vehicul pe drumurile publice din România, urmare a condamnării penale pentru săvârșirea unor infracțiuni la regimul rutier pe teritoriul României; pentru titularul de permis de conducere emis de o autoritate străină. Conform Agerpres.

8. Reducerea perioadei de suspendare a permisului de conducere modificată

Până acum perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, putea fi redusă în anumite cazuri, la cererea titularului (dacă promova testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație), la 30 de zile. Însă noua ordonanță prevede că perioada de suspendare va fi, de acum, redusă doar cu o treime.

Află mai multe despre modificările legate de Recuperarea Permisului de Conducere Suspendat.

Articolul 104 – La cererea titularului permisului de conducere, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce aplicată pentru săvârșirea unor contravenții se reduce cu o treime, de către șeful poliției rutiere a județului sau a municipiului București pe raza căreia a fost săvârșită fapta ori de către șeful poliției rutiere din Inspectoratul General al Poliției Române

Acestea sunt principalele modifcări pe care ordonanța OG nr. 1/2022 le aduce în Codul Rutier, în anul 2022. Vezi și modifcările adoptate în 2021.

2 thoughts on “Codul Rutier – Modificări adoptate în 2022”

  1. Buna ziua! Ma numesc Alin si astazi am sustinut examenul auto pentru categoria B in Alexandria. Toate bune si frumoase. M-am antrenat din aplicatia dvs sofer online si DRPCIV. Acasa pe sofer online faceam 24-25 de intrebari corecte, pe DRPCIV 23-24. Cum va puteti explica faptul ca astazi in data de 18 am picat examenul cu 21 de intrebari corecte, ultimile doua intrebari erau legate de ceva nu mai stiu sigur exact intrebarea dar era legat de contraventia trotinetelor si bicicletelor repet nu imi mai aduc aminte. Doua intrebari au fost pe care eu nu le am vazut pana cum, doua intrebari noi pentru mine. Imi poate explica si mie cineva dece nu au aparut alea doua intrebari cand eu m am apucat sa invat pentru scoala de soferi si mi au aparut tocmai astazi , mentionez ca nici in chestionarele DRPCIV nu am vazit aceste doua intrebari si dece nu le ati bagat pana acum CINE ESTE VINOVAT PENTRU CA EU AM PICAT LA UN PCT SALA???

    1. Salut! Suntem in plin proces de actualizare, de fapt actualizam zilnic, dar ceea ce invoci tu sunt mici modificari in legislatie…nu poti sa cauti vinovati. In plus, daca cunosti legislatia orice intrebari ar trebui sa ti se para logice. Dar sa consideram ca doua intrebari nu le-ai intalnit in chestionarele noastre, ok? Dar celelalte 24 trebuia sa le stii , nu? Ne pare foarte rau ca ai picat examenul 🙁 iti tinem pumnii pentru data viitoare. Multumim totusi pentru feedback-ul tau. Zi frumoasa!

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.

%d blogeri au apreciat: