Pana de cauciuc- Cum schimbi roata de rezervă simplu și în siguranță?

Ai făcut pană și nu știi ce trebuie să faci? Nu trebuie să te panichezi, schimbarea unei roți nu este ceva imposibil. Chiar dacă prima dată poate fi o procedură mai anevoioasă, sigur te vei descurca. Asigură-te că ai echipamentul necesar și urmează pașii de mai jos.

Roata de rezervă din unele autovehicule (în special la modele mai noi) a fost înlocuită cu o trusă de reparare a anvelopelor (etanșator și compresor). Dacă și tu ai o asfelt de trusă, în locul clasicei roții de rezervă, cel mai bine este să te familiarizezi cu conținutul ei, pentru a știi cum să procedezi rapid în cazul unei pene.

Dacă ai în dotarea mașinii o roată de rezervă, un sfat bun de urmat este să exersezi schimbarea acesteia. Poți face acest lucru acasă, pe timp de zi, când e lumină și cald. Astfel, dacă vei ajunge în situația în care vei fi nevoit să faci o pană de cauciuc, îți va fi mai ușor, chiar dacă condițiile de vreme nu vor fi prielnice.

Înainte de a începe, verifică și cartea mașinii, deoarece ea poate să conțină informații utile și specifice mașinii tale. În cazul în care acestea par să se contrazică cu sfaturile de mai jos, urmeaz-le pe cele din cartea mașinii tale.

Echipament necesar:

  • Cartea mașinii (specifică locul de atașare a cricului)
  • Roata de rezervă (înainte de utilizare, verifică dacă roata de rezervă este umflată corespunzător și are o suprafață de rulare potrivită)
  • Cric auto
  • Cheie dinamometrică și cheie în cruce (necesară pentru șuruburile roții)
  • Saboți (minim unul)
  • Triunghi reflectorizant (preferabil 2) și vestă reflectorizantă
  • Lanternă
  • Un cutter/cuțit (pentru a putea tăia cablurile atașate jantelor)
  • Mănuși (pentru a nu te murdări) și ceva pe care să poți sta în genunchi.

Măsuri de siguranță pe care să le ai în vedere:

  • Suprafața trebuie să fie plană, cât mai rigidă și fără pantă, preferabil din asfalt sau beton. Nu schimba roata pe o suprafață denivelată sau moale.
  • Asigură o distanță sigură de restul traficului. Preferabil, nu încerca să schimbi roata pe banda de urgenta a autostrăzii ori pe marginea drumului.
  • Toți pasagerii trebuie să coboare din mașină. Aceștia trebuie să stea într-un loc sigur departe de drum și mașină, pentru a evita alte incidente. Nu schimba roata cu pasageri în mașină.
  • Cât timp e ridicată pe cric, nu lucra sub mașină. Atașează circul doar în locurile rezervate lui. O folosire greșită a acestuia poate duce la accidente (prăbușirea mașinii) și deteriorarea acesteia.

Cum procedezi?

Dacă ai un plan pe care să îl urmezi această procedură se va desfășura simplu, fără să dureze mai mult decât trebuie. Aceștia sunt pașii de urmat:

  • Oprește motorul, pornește luminile de avarii, trage frâna de mână și lasă mașina în viteza a-I-a sau P (pentru cutia de viteze automată).
  • Ia-ți vesta reflectorizantă. Așează triunghiul reflectorizant la minim 50 m de spatele mașinii. Recomandabil e să ai 2 triunghiuri, iar pe al doilea să îl așezi în fața mașinii, la minim 50 m.
  • Pasagerii din mașină trebuie să iasă din vehicul și să stea într-un loc sigur (purtând veste reflectorizante, dacă e posibil).
  • Blochează roata diagonal opusă celei care urmează să fie schimbate.
  • Așează roata de rezervă la îndemână și înlătură ornamentul roții (dacă există).
  • Slăbește piulițele/șuruburile roților (învârte în sensul invers al acelor de ceasornic), dar încă nu desface roata definitiv.
  • Montează cricul în apropierea roții, în punctele de aplicare ale acestuia. Ridică roata până nu mai atinge solul.
  • Doar acum, desfă șuruburile/piulițele pe care le-ai slăbit anterior. Ultimele trebuie scoase șuruburile de sus. În acest timp, menține roata pe butuc, folosind călcâiul sau genunchiul.

Pentru montarea roții:

  • Așează roata în poziție și plasează fiecare șurub, înapoi la locul său. Înșurubează-le pe toate cu mâna.
  • Coboară mașina de pe cric până când roata atinge solul. După care, folosind cheia, strânge la maxim șuruburile .
  • Depozitează roata stricată în portbagaj, în locul celei de rezervă.
  • Verifică încă o dată și asigură-te că șuruburile sunt strânse la maxim.

Ce să mai ai în vedere?

Anvelopele de rezervă sunt mai mici decât cele standard fiind proiectate pentru utilizare temporară. Majoritatea sunt evaluate pentru o viteză de maxim 80 km/h (pentru a evita o posibilă explozie a roții) și ar trebui schimbate cu unele standard cât de curând posibil. De asemenea, și mașina se va manevra diferit, deci condu cu atenție și precauție!

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: