Prima ședință de condus- E greu, dar totuși se poate!

Prima ședință de condus- Pregătirea mașinii pentru a porni la drum

După terminarea orelor de legislație la școala de șoferi, am luat legătura cu instructorul meu care m-a programat pentru prima ședință de condus. M-am întâlnit cu el la locul stabilit pentru a începe. Din punctul meu de vedere locul a fost foarte bine ales. O parcare destul de mare pentru a putea exersa manevrele, fără a intra direct în trafic.

Prima ședință de condus- Pregătirea mașinii pentru a porni la drum

În primul rând instructorul mi-a prezentat pașii pe care trebuie să-i fac înainte de a porni la drum și cum să mă pregătesc de condus.

Reglarea scaunului

Mai aproape, mai departe de volan, astfel încât să ajung ușor la cele 3 pedale (ambreiaj, frână, accelerație) și să le pot apăsa fără probleme. Cu piciorul stâng se apasă doar ambreiajul, iar cu piciorul drept, frâna sau accelerația. Un sfat primit a fost ca atunci când ridic ambreiajul să nu reazem călcâiul de podeaua mașinii, ci să încerc să îl țin puțin deasupra podelei, pentru a putea ridica ușor pedala. Odată stabilită poziția scaunului, cuplează centura de siguranță. Ai grijă să nu uiți de acest pas!

Reglarea oglinzilor retrovizoare

După aceea, urmează reglarea oglinzilor (pentru a te asigura că ai o vizibilitate cât mai bună în spate și în lateral). Pașii de bază pentru fixarea acestora sunt: pentru oglinda interioară, e important să cuprinzi cât mai mult din geamul din spate al mașinii. Pentru oglinzile laterale, un punct de ghidare este: să vezi mânerul ușii din spate, iar cel al ușii din față să nu apară deloc în câmpul vizual oferit de oglindă. Mai multe sfaturi despre fixarea oglinzilor găsești aici.

Pornirea de pe loc

Schimbător de viteze

Asigură-te că mașina e scoasă din viteză. După care, apasă pedala de ambreiaj (complet) și pedala de frână. Rotește cheia, prima poziție pentru a pune mașina în contact, a doua poziție pentru a porni motorul. Eliberează frâna de mână, în cazul în care aceasta e trasă. Pornește semnalizare pentru direcția în care dorești să ieși (dreapta, stânga) și asigură-te în oglinzi că nu este niciun obstacol (vehicul, pieton). Introdu în treapta 1 de viteză. Ridică piciorul de pe frână, după care, ridică lin ambreiajul (pentru mașinile diesel se poate porni direct din ambreiaj, pentru mașinile pe benzină e necesar să accelerezi în același timp). Mașina va porni încet. Menține pedala de ambreiaj pe jumătate ridicată și cu piciorul drept apasă accelerația. Atenție, dacă ridici prea repede piciorul de pe ambreiaj, îți va muri motorul.

Pentru a schimba într-o viteză mai mare, după ce mașina a pornit și a prins puțină viteză, ia piciorul de pe accelerație. Cu cel stâng apasă ambreiajul complet, introdu schimbătorul în treapta a doua de viteză, eliberează treptat pedala de ambreiaj (mai repede ca la viteza 1) și apasă din nou accelerația, ușor.

Frânarea

Se semnalizează partea pe care dorești să oprești (de obicei, dreapta). Se apasă complet pedala de ambreiaj cu piciorul stâng, iar cu cel drept se apasă progresiv pedala de frână, până la oprirea autoturismului. După aceea, se poate scoate mașina din viteză și poți lua piciorul de pe ambreiaj. Însă, piciorul drept trebuie să rămână pe frână. Vezi aici un video explicativ.

În prima ședință am condus pe la periferia orașului pentru a evita aglomerația și a mă obișnui cu mașina, schimbarea vitezelor, virajele și poziționarea pe banda de circulație. Nu mi-au ieșit toate manevrele din prima, dar chiar și așa, m-am descurcat și am reușit să particip la circulație. Deci se poate! E și normal să fie puțin mai greu la început, având în vedere că e o expereință cu totul nouă. Îți va lua puțin să te obișnuiești cu ea și să dezvolți reflexele necesare condusului.

Important e să încerci pe cât posibil să te relaxezi atunci când șofezi. Vei obosi rapid dacă rămâi încordat pe tot parcursul drumului. Și eu mai am de exersat la acest aspect, dar e un sfat util ! 😀

via GIPHY

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: